De huidige tijd en de toekomst brengen specifieke maatschappelijke, technologische en ecologische uitdagingen en kansen met zich mee. Eigentijds onderwijs richt zich op kennis en vaardigheden die nu en morgen nodig zijn om als wereldburger het verschil te kunnen maken.
Kenmerkend voor eigentijds onderwijs zijn uitdagende onderwijsactiviteiten waarin verschillende leergebieden en life skills gecombineerd worden. De wereld ontdekken en naspelen. Ook buiten de muren van het schoolgebouw.
We denken dat een nauwe samenwerking met het voortgezet onderwijs mogelijkheden kan bieden voor meer uitdaging in de bovenbouw én een betere aansluiting van basisonderwijs op het voortgezet onderwijs. Toeval bestaat niet; Spinoza en Spinoza20first hadden dezelfde gedachte en zochten tegelijkertijd toenadering. En zo is het gekomen dat er plannen zijn gesmeed voor een bijeenkomst in januari voor leraren van de Merkelbachschool, Nicolaas Maes, 2e Dalton, Spinoza en Spinoza20first. Het idee van deze bijeenkomst, die als “kick off” geldt van de samenwerking, is dat een nadere kennismaking tot afspraken leidt om bij elkaar te gaan kijken en met elkaar mee te denken.
De bijeenkomst is ook het startpunt voor een ontwikkelteam van de deelnemende scholen om aan de slag te gaan met de betere aansluiting, gezamenlijke activiteiten en structurele uitwisseling. Dit heeft mogelijk ook gevolgen voor het loopbaanperspectief van een leraar. Zo zou het bijvoorbeeld kunnen zijn dat leraren een paar dagen in de bovenbouw van de basisschool werken en één dag in het voortgezet onderwijs of andersom. De samenwerking start met drie van onze scholen vanuit het idee dat op termijn meerdere scholen kunnen en zullen aanhaken.
De huidige tijd en de toekomst brengen specifieke maatschappelijke, technologische en ecologische uitdagingen en kansen met zich mee. Eigentijds onderwijs richt zich op kennis en vaardigheden die nu en morgen nodig zijn om als wereldburger het verschil te kunnen maken.
Kenmerkend voor eigentijds onderwijs zijn uitdagende onderwijsactiviteiten waarin verschillende leergebieden en life skills gecombineerd worden. De wereld ontdekken en naspelen. Ook buiten de muren van het schoolgebouw.